Gezondheidszorg

Betere gezondheidszorg voor iedereen

Wat Stichting OKE doet

Omdat een goede gezondheid, speciaal voor kinderen, erg belangrijk is ondersteunt Stichting OKE met losse projecten de verbetering van de lokale gezondheidszorg.

In 2017 is er begonnen met de bouw van een Motorambulance.
Omdat veel mensen erg achteraf wonen kan een gewone ambulance lang niet op alle plekken komen. Stichting OKE heeft daarom het initiatief genomen om een motor ambulance te gaan bouwen.
Lees hieronder meer.

In 2014 is er een basis opleiding Community Health Worker (CHW) georganiseerd.
Omdat CHW-ers in de gemeenschap wonen kunnen problemen eerder worden herkend en doorgegeven aan de dokters en klinieken.
Lees hieronder meer.

Ziekenvervoer met de motor – Piki Pona

In 2017 is er begonnen met de bouw van een motor aanhanger voor ziekenvervoer. Deze is “Piki Pona” gedoopt (piki = motorfiets, pona = je wordt gered).
Deze aanhanger is een proto-type. Er is nu in ieder geval 1 Piki Pona die opgeroepen kan worden. In de toekomst worden dat er hopelijk meer als de gemeenschap het prototype na gaat bouwen.
Het is de bedoeling dat de Piki Pona ingezet gaat worden als gewoon ziekenvervoer. Omdat het een motorfiets is kan deze op plaatsen komen waar de gewone ambulance niet kan komen.
Het is ook goedkoper om de Piki Pona te laten komen i.p.v. de gewone ambulance.

Er is een plek gebouwd waar de Piki Pona ontwikkeld is en in de toekomst gestald en onderhouden kan worden. Er is elektriciteit en de accu van de Piki Pona wordt opgeladen via een solarsysteem.
De Piki Pona heeft een dichte bak, zodat de patiënt geen last heeft van opspattende modder of steentjes. in de bak ligt een uitneembare brancard met een matras die overtrokken is met een waterdichte hoes van kunststof. Deze is gemakkelijk schoon te maken. Ook is er is een overkapping van zeildoek, zodat de patiënt wat privacy heeft.
De bak is wit van binnen en zwart van buiten. De hoes van de overkapping is rood met een wit kruis erop, zodat het duidelijk is dat het om zieken vervoer gaat.
Door het raampje van de overkapping kan de bijrijder de patiënt onderweg in de gaten houden en aan de achterkant kan een flap omhoog voor frisse lucht.
De Piki Pona heeft een vering en is aan en af te koppelen van de Piki Pona via bal en houder zoals bij een caravan.  De vering en de koppeling komen uit Nederland. Verder is alles in Kenia gemaakt door de plaatselijke bevolking.

We vertrouwen erop dat we hiermee bijdragen aan een vermindering van sterfte van moeders en baby’s en veel patiënten helpen die te ver weg wonen van een begaanbare weg om de kliniek op tijd te kunnen bereiken.

De bouw van de aanhanger is gesponsord door de Rotary Clubs van Gorssel en Overbetuwe.

Klik hier voor een video van de testdrive van de Piki Pona

Cursus Community Health Worker (CHW)

In 2014 is in Kenya een cursus Community Health Worker afgerond. Deze cursus is gefinancierd door de Eshofmarkt uit Elst (Gld).

Een groep van ruim 20 personen heeft een korte basisopleiding CHW gevolgd.
Een CHW-er fungeert als tussenpersoon tussen de bevolking en de dokters van de klinieken.
Ze hebben geleerd om bijvoorbeeld complicaties tijdens een zwangerschap te herkennen zodat ze tijdig kunnen doorverwijzen naar een ziekenhuis. Op deze manier kan babysterfte tijdens zwangerschap en bevalling voorkomen worden. Ze letten ook op goede en gezonde voeding voor zwangere vrouwen en voor moeder en kind.
Er wordt door CHW-ers voorlichting gegeven over basis hygiene. Als gevolg daarvan zijn er verschillende nieuwe latrines in Sondu gebouwd.

De cursus was voor de deelnemers gratis, op voorwaarde dat ze hun diensten als vrijwilligers blijven inzetten voor de lokale bevolking.

CHW groepsfoto cursus Community Health web